Kyykky

Kyykky
Kyykky

Lihasryhmä:

Kategoriat:

Välineet:

Yksi perusliikkeistä ja usein puhutaan myös ”kuningasliikkeestä”. Tärkeä alaraajojen vahvistamiseen ja toimintakyvyn ylläpitämiseen.
Liikkeessä aktivoituvat lihakset ovat:
– isopakaralihas, keskimmäinen- ja pienipakaralihas
– takareidet eli hamstringslihasryhmä
– etureidet eli nelipäinenreisilihas

Kyykkyjä on erilaisia. On esim. voimannostokyykkyjä ja painonnostokyykkyjä (rähjätävyyttä ja hermotustreeniä)

Joitain yhteisiä lähes kaikkien suosittelemia ohjeita kuitenkin löytyy. Alussa jalkaterät kannattaa asettaa hieman ulospäin. Sisäänhengitys kannattaa suorittaa huolellisesti aktivoiden sen avulla keskivartaloa puristamalla vatsaa tiukaksi. Hengitystä kannattaa pidättää ainakin kovissa nostoissa, kunnes ylösnoustessa tai viimeistään ylhäällä taas voi hengittää ulos uudestaan. Laskeuduttaessa ei pelkästään mennä alas, vaan myös työnnetään lantiota enemmän tai vähemmän taaksepäin.Lähde Juha Hulmi https://lihastohtori.wordpress.com/2013/09/23/jalkakyykky-osa-ii/

Peruohjeita kyykkyyn:

– tanko harteille
– n. lantion levyinen haara-asento ( tai voi olla leveämpi taikka kapeampi)
– polvet ja varpaat hiukan ulospäin
– selkässä ns. luontainen kaari _ pito keskivartalossa
– katse eteenpäin
– kyykkää rauhallisesti alaspäin ja nouse reippaasti ylös
– kyykkää syvälle

Kuvat

  • kyykky
kyykky